Poslepu.cz na novém URL

Od ledna 2014 najdete blog na adrese poslepu.cz.

pondělí 21. května 2012

Nebeský disk v čelistech aneb jak na SkyDrive se screen readerem JAWS

Kolega Michal Jelínek je spokojeným uživatelem služby SkyDrive. O tom, jak se mu používá se screen readerem JAWS, napsal následující článek, a poskytl mi ho na blog. Michalovi děkuji a vám přeji příjemné počtení.

Úvodem

Microsoft předminulý týden přišel s vylepšenou službou Windows Live SkyDrive, nyní jen SkyDrive. Nabízí cloudové úložiště dat a jejich synchronizaci. Můžete tak mít data přístupná z různých míst. Stačí umístit do příslušné složky požadovaná data, program SkyDrive je nahraje na server a vy pak s daty můžete pracovat i na jiných zařízeních. Záměrně nepíši „počítači“, protože SkyDrive je v současné době pro Windows, Mac OS, Windows Mobile, Android a iPhone.

O SkyDrive bylo za posledních 14 dní napsáno mnoho obecných článků, proto se samotným účelem příliš zabývat nebudu. Podívám se na něj z pohledu uživatele odečítače obrazovky JAWS a přidám i pár praktických poznatků a tipů.

Co je třeba?

  • Mít založený účet u Microsoftu a tím vlastnit Windows Live ID a heslo;
  • Přihlásit se na www.skydrive.cz;
  • Stáhnout zde klienta pro synchronizaci;
  • Klienta nainstalovat.

Instalace

Instalační program je, co se produktů Microsoft týče, pro Windows Vista a novější. Uživatelé XP mají bohužel smůlu. Proces instalace je velmi jednoduchý a probíhá v češtině. Jediné, co je třeba zadat, je Windows Live ID, heslo a nastavit, kde má být synchronizační složka SkyDrive umístěna. Jako výchozí je nastavena složka uživatele. Nechtěl jsem mít SkyDrive v systémové oblasti, proto jsem složku nasměroval na datovou oblast disku. V závěru instalace je k dispozici možnost zapnutí zpřístupnění souborů na tomto počítači i z jiných zařízení. Vzhledem k tomu, že o tuto funkci nestojím, odškrtl jsem ji.

Po instalaci se objeví na systémové liště ikona programu. Ta zde není zastoupena jen názvem, ale také jeho aktuálním stavem: zda jsou data aktualizována, zda se zrovna synchronizují a kolik jich v procesu synchronizace je.

Klepnutím pravého tlačítka myši (ENTER) po vyvolání seznamu ikon systémové lišty (JAWSKey+F11) se vyvolá kontextová nabídka, ze které můžeme program ukončit, nastavit, otevřít složku SkyDrive apod. Možnosti nastavení se omezují jen na dvě zaškrtávací pole: jedním se povoluje přístup k datům i z jiného počítače a druhým automatické spouštění programu.

Z pohledu přístupnosti není problém s instalací, ani se samotným programem. Vše je s JAWS dostupné.

Praktické použití

Díky tomu, že Windows Live používám/testuji několik let, měl jsem možnost ke standardním 7 GB získat i další prostor. Mám tak k dispozici 25 GB, což už je solidní kapacita.

Ve složce SkyDrive mám dvě podsložky: Dokumenty a Dokumenty služby Office Live. U nového uživatele to může být pravděpodobně jinak.

Nejprve jsem ověřil, zda synchronizace funguje. Nakopíroval jsem pár souborů do složky SkyDrive, a pak zkontroloval na www.skydrive.cz, že jsou v pořádku nahrány. Stránka vypadá poměrně jednoduše a přístupně. České prostředí je samozřejmostí.

Nemám rád nepořádek a programy, které si dělají záložní složky, kde je napadne. SkyDrive bohužel patří mezi ně. Kromě složky SkyDrive se na stejném místě objevila složka SkyDriveTemp. V ní byla umístěna jedna podsložka s názvem složeným z mnoha znaků a čísel, jak je u MS obvyklé. Vše bylo prázdné.

Složky jsem se chtěl samozřejmě zbavit. Patrně by stačilo pouhé vymazání, ale pak bych čekal její opětovné vracení. Proto jsem kouknul, zda SkyDrive nemá nějaké konfigurační soubory a nalezl je v: C:\Users\Uživatel\AppData\Local\Microsoft\SkyDrive\settings.

„Global.ini“ vypadal díky parametru „tempDir=“ nadějně. Zapsal jsem tam tedy cestu ke standardní tempové složce C:\temp. A pak jsem skrytou složku SkyDriveTemp vymazal.

Teď při psaní článku jsem zjistil, že parametr „tempDir=“ je opět prázdný a složka se znovu vytvořila. ;-)

Tím, že jsem Vás „donutil“ přečíst tuto pasáž, která nemá výsledek, jsem Vám ušetřil čas testováním. Slepou cestu už jsem tedy objevil. ;-) Ale třeba se časem ukáže, že jsem cestu zapsal jinak, než si ji soubor global.ini žádá. V tuto chvíli jsem k danému problému nic nevygooglil. Služba je asi příliš čerstvá.

Druhým tipem bych ale opravdu pomoci mohl. Není z mé hlavy. Dovedlo mě k němu několik článků, které jsem k problematice přečetl. Řešil jsem, že do složky SkyDrive nechci přemisťovat složky, protože jsem již zvyklý na jejich umístění a mám je dané na logickém místě z pohledu struktury ostatních dat. Mít je na dvou místech a starat se o aktuálnost ve SkyDrive by bylo dosti nesmyslné. Byl jsem ale přiveden na symbolické odkazy, a ty vyřešily přesně to, co jsem chtěl.

Symbolické odkazy

Souborový systém NTFS (a ne jen ten) umožňuje vytvářet tzv. symbolické odkazy. Ty umožňují, aby obsah jedné složky byl v rámci stejného diskového oddílu přístupný ve struktuře složek na dalších místech a to tak, že data jsou na disku umístěna jen jednou. To lze zařídit i běžným zástupcem. Ten je ovšem souborem a v našem případě by nám nepomohl. Je-li vytvořen symbolický odkaz ke složce, vidíme ji na cílovém místě opět jako složku. Vymažeme-li ji, data zůstávají na původním místě. Více o symbolických odkazech se lze dočíst třeba na Wikipedii.

Od Windows Vista je v systému přítomný příkaz „MKLink“ spouštěný z příkazového řádku. Ten umožňuje vytváření symbolických odkazů pomocí příslušných parametrů. Vytváření není nijak složité, přesto ho považuji za zbytečně zdlouhavé a neintuitivní. Proto jsem se dal do vyhledávání nějakého GUI a nalezl program „Symbolic Link Creator“.

Jedná se o utilitu, kterou není potřeba instalovat. Stažený program stačí spustit. Díky tomu, že příkaz MKLink vyžaduje uživatelská práva správce, je i Symbolic Link Creator nutné takto spouštět. To lze jednoduše zařídit přes kontextové menu.

Prostředí je v angličtině, ale vzhledem k jednoduchosti to nebude vadit ani neangličtinářům. Do prvního pole se zadává cesta ke složce, ve které má být symbolický odkaz vytvořen. Vypisování cesty může být zdlouhavé, proto je možné přejít na tlačítko „Explore…“, které po stisku vyvolá dialog se stromovým seznamem, kde lze cílovou složku nalistovat.

Do následujícího pole se zadává název složky, pod kterým se zdrojový obsah zobrazí.

Do třetího pole lze opět zapsat cestu ke složce, tentokrát ovšem ke zdrojové. Její zadání si lze usnadnit následujícím tlačítkem „Explore…“, stejně jako v předešlém případě.

Pro naše účely není potřeba nic jiného zadávat, proto stačí přejít na tlačítko „Create Link“ a potvrdit.

Bez možnosti využití symbolických odkazů bych SkyDrive pravděpodobně ani nepoužíval.

Oblíbené položky kdekoli

Windows Live Mesh, předchůdce aplikace SkyDrive, umožňoval synchronizaci oblíbených položek prohlížeče Internet Explorer. SkyDrive neobsahuje přímou podporu oblíbených položek, ale opět lze využít symbolický odkaz.

Jediný problém, na který zde narážíme, je omezení použití symbolického odkazu pouze na diskový oddíl, na kterém je zdrojová složka. Což znamená, že složka oblíbené položky musí být umístěna na stejném oddílu, jako složka SkyDrive. Nejedná se ovšem o problém nepřekonatelný. Stačí přejít na ploše do složky uživatele, zde vybrat složku „Oblíbené položky“ a vyvolat k ní vlastnosti. Na kartě „Umístění“ lze oblíbené položky přesměrovat na jiné místo. V našem případě tím místem musí být diskový oddíl se synchronizační složkou SkyDrive.

Mým dlouholetým problémem bylo to, že mi přemístění ve Windows Vista nefungovalo. Až nyní jsem zjistil, že je problém v délce názvu cílové složky. Proto nechte její původní název „Favorites“.

Spokojený uživatel

V tuto chvíli mám nasdíleno přes 7 GB dat, ke kterým mám pohodlný přístup doma i v práci. Díky vcelku přístupnému webovému rozhranní mohu s daty vlastně pracovat odkudkoli, kde je k dispozici internetové připojení. To, že nemusím řešit dělání pořádku v oblíbených položkách na několika místech, je pro mě velká úspora času.

Nevýhody vidím v tuto chvíli dvě:

  • nemožnost používání s Windows XP;
  • nemožnost přes kontextové menu získat odkaz na daný soubor.

Jinak mohu SkyDrive doporučit všem, kteří chtějí pracovat v českém prostředí, využijí danou kapacitu a hlavně potřebují mít data přístupná z více míst. S JAWS jsem nenarazil při používání na jediný problém. Takže JAWSaři: směle do oblak!

1 komentář:

Anonymní řekl(a)...

diky za tip na mklink :-)