Poslepu.cz na novém URL

Od ledna 2014 najdete blog na adrese poslepu.cz.

čtvrtek 29. listopadu 2012

Zdroje informací o přístupnosti HTML5

Při přípravě prezentace na letošní DevFest a článku na Zdroják jsem kromě vlastního testování nastudoval i spoustu již publikovaných informací. V poznámkách z přípravy mi tak zůstalo docela dost odkazů a o ty nejzajímavější by určitě byla škoda se nepodělit.

Pro HTML5 Accessibility
V současnosti asi nejlepší kniha zabývající se touto tématikou. Verze pro Kindle stojí 25 dolarů a z vlastní zkušenosti mohu říci, že je to opravdu dobrá investice.
Book Review: Pro HTML5 Accessibility
Podrobná recenze knihy Pro HTML5 Accessibility. Pokud byste náhodou byli na vážkách, zda si ji koupit, tak tato recenze Vás určitě přesvědčí.

Pro HTML5 Accessibility na Amazon.com

HTML5 - A vocabulary and associated APIs for HTML and XHTML
Aktuální verze návrhu specifikace HTML5 od W3C z 11. listopadu 2012, momentálně ve stádiu Editor's Draft.
Accessible Rich Internet Applications (WAI-ARIA) 1.0
Aktuální verze specifikace WAI-ARIA, která už je i součástí HTML5. V současné době je k dispozici jako W3C Candidate Recommendation.
WAI-ARIA 1.0 Authoring Practices
Dokument z dílny W3C o tom, jak rozumět požadavkům z WAI-ARIA a jak je implementovat.
HTML5
Podtitul "vše co potřebujete vědět o HTML5" je myslím dostatečně výstižný ;-)
JAWS, IE and Headings in HTML5
Praktický test toho, jak si screen reader JAWS poradí s různými způsoby strukturování stránky pomocí nadpisů.
ARIA Gone Wild (pdf; 13,4 MB)
Jared Smith prezentoval tématiku WAI-ARIA na Accessibility Summitu. Slajdy k jeho prezentaci jsou informačně bohaté i bez doprovodného mluveného slova.
Using ARIA to Enhance Web Application Accessibility
A Jared Smith ještě jednou. Praktická a interaktivní HTML prezentace plná konkrétních příkladů toho, jak pomocí WAI-ARIA zlepšit přístupnost HTML.
Using ARIA in HTML
Neoficiální draft dokumentu, který má sloužit webdeveloperům jako praktický rádce při implementaci ARIA do HTML. Autorem je Steve Faulkner.

A na závěr dvě videa.

Making Your Web Apps Accessible Using HTML5 and ChromeVox

John Foliot - HTML5 Accessibility

pondělí 26. listopadu 2012

Psaní na iPhonu poslepu

Moderní chytré telefony zastanou funkci mnoha jednoúčelových zařízení, a tak jejich koupě se vyplatí a to i zrakově postiženým. Přestože tyto telefony jsou výhradně dotykové, nabízí způsob ovládání, jenž i nevidomý poměrně snadno zvládne a může tak telefon využívat se všemi jeho výhodami. Jak už z POSLEPU víte, patří mezi takové telefony i Apple iPhone.

K dotykovému ovládání nejen nevidomý, ale i běžní uživatelé mají často averzi a odmítají jej. Překonají-li nakonec ostych a dotykové ovládání si vyzkouší, zjistí, že nejproblematičtější je psaní na softwarové klávesnici. Nutno říct, že právem a že psaní na dotykové klávesnici je pro zrakově postiženého v nejlepším případě o polovinu pomalejší - vyslechnutí správně trefeného znaku a jeho napsání. Jsou si toho dobře vědomi i tvůrci aplikací, které si dnes představíme a které se snaží přinést na dotykový displej iPhonu něco nového a rychlejšího.

Na začátek je nutno říci, že žádná z těchto aplikací v době psaní tohoto článku nepodporuje češtinu, ale pokud bude zájem ze strany našich uživatelů, může se to jistě změnit. Rovněž tak jisté nepohodlí je v tom, že se jedná o samostatné aplikace, v nichž se text napíše a potom pomocí schránky nebo vestavěných dialogů systému iOS pošle dále. iOS totiž neumožňuje rozšiřovat funkce integrovaných klávesnic.

Vestavěné metody VoiceOveru

Pro úplnost je vhodné zmínit, co v základu iPhone s aktivovaným Voice Overem nabízí. Obě metody tzv. standardního a dotykového psaní jsme už blíže rozvedli např. v článku iPad: standard přístupnosti dotykových zařízení - 3. díl, proto si jen uveďme, že přesnost trefení žádaného znaku a sledování odezvy odečítače, zda zaměřujeme správný znak, je právě to, co psaní činí pomalejším. S iOS nově 6 odpadla nutnost na znaku nějakou dobu setrvat, aby se napsal, přesto rychlost se rapidně snižuje, nejsme-li schopni trefit žádaný znak na první pokus a musíme provést korekční tah prstem na to správné místo na klávesnici.

Fleksy - Happy Typing: přibližná QWERTY klávesnice

Problém související s tím, že nevidomý se vždy na poprvé netrefí do žádaného znaku, se snaží vyřešit aplikace Fleksy. Tímto způsobem psaní může nevidomý dosáhnout srovnatelné rychlosti s běžným uživatelem. Jednoduše ťukáme na místa na displeji, kde si myslíme, že žádané znaky jsou. Na Fleksy potom je, aby vyhodnotila, co jsme měli na mysli. Vezmeme-li si ku příkladu slovo "ahoj", můžeme jít na to následovně:

a
zcela vlevo, ani nahoře, ani dole
h
někde uprostřed ve zhruba stejné linii s a
o
vpravo trochu od okraje, o něco více nahoře než h
j
podobně jako h, ale o trochu více vpravo

Slovo potvrzujeme vložením mezery gestem švihnutím doprava, při čemž se vysloví rozpoznané slovo. Jde-li o chybnou interpretaci, je možné šviháním nahoru a dolů vybírat z dalších zamýšlených slov.

Lze namítnout, že de facto metodu Fleksy již teď nabízí iOS 6 v integrované klávesnici, problém je však ve slovnících, které Fleksy pro svoji funkci potřebuje a které se jeví zatím jako kvalitnější než u integrované klávesnice v iOS. Navíc Fleksy dovoluje slovo korigovat i po napsání mezery, zatímco VoiceOver přítomnost automatických korektur oznamuje pouze zvukem a je na uživateli, aby si implicitně šviháním nahoru a dolů zkontroloval správnost korektury, kterou nelze po stisku mezery v prostředí iOS již odvolat. S Fleksy tedy děláme jen ty gesta, jenž jsou opravdu nutná, a tím vyniká ve své rychlosti.

Více viz Fleksy - Happy Typing.

Type Brailler Learn Braille: Dotykový Perkins

Jak už název napovídá, tato aplikace dovoluje na displeji iPhonu nejen psát v Braillu, ale i naučit se jej. iPhone je třeba držet na šířku, při čemž při psaní používáme obou rukou - z každé ruky vždy ukazováček, prostředníček a prsteníček. Před započnutím psaní je nutné ťuknout prsty pravé a poté levé ruky na displej, aby se správně nastavilo umístění jednotlivých kláves na virtuálním psacím stroji. Rozložení kláves odpovídá běžnému obouručnímu Pichtovu nebo Perkinsovu psacímu stroji, avšak prsty je potřeba mít na displeji poskládané zhruba do tvaru písmene V, protože displej není tak široký.

Umíme-li tedy Braillovo písmo, je psaní na takovém virtuálním psacím stroji rychlé, protože znak vkládáme současným ťuknutím příslušných prstů, jenž odpovídají bodům 1 až 6. Navíc jsou k dispozici gesta umožňující mazání a pohyb v textu a to bez toho, abychom postavení prstů museli měnit:

Pootočení pravým ukazováčkem a prostředníčkem
vložit mezeru
Pootočení levým ukazováčkem a prostředníčkem
smazat znak (Backspace)
Švihnutí pravým ukazováčkem
posunout kurzor vpravo
Švihnutí levým ukazováčkem
posunout kurzor vlevo

Aby všechna gesta psaní a pohybu byla správně rozpoznávána musí být vypnutý Voice Over, proto aplikace je samoozvučovací a mluví hlasem Alex, jenž je známý z prostředí OS X. Samozřejmě kromě samotného psaní je i ozvučené menu, kde na jednotlivé braillské body jsou namapovány různé funkce jako např. výuka základů Braillu, výuka braillské abecedy nebo test psaní. Funkce se spustí po poklepání na příslušné klávese. Test psaní zahrnuje i takové funkce jako napsání a vytočení telefonního čísla nebo jednoduchý kalkulátor.

Type Brailler Learn Braille je tedy všestrannou aplikací s propracovanými funkcemi, a tak její vývojář, pan Radomír Brúder, který nám zdarma poskytl k testování plnou verzi, si jistě zaslouží uznání. Přesto je zřejmé, že aplikace cílí na začátečníky a pro běžné každodenní použití je až příliš výřečná. Nebylo by tedy od věci vytvořit ořezanou verzi aplikace, jež bude určená jen ke psaní. Jistou nevýhodu v porovnání s ostatními prezentovanými metodami v tomto článku je nutnost zaměstnat při psaní obě ruce, což není prakticky použitelné v terénu.

Více viz Type Brailler Learn Braille.

TypeInBraille: Braill tvořený gesty

Braillovo písmo, jež by bylo možné psát i v terénu jednou rukou, nám představuje aplikace Type In Braille. Ze začátku tento způsob psaní vyžaduje trochu tréningu, protože přece jen nejde o standardní metodu, kterou by bylo možné začít ihned používat. Rovněž rychlost není zrovna silnou stránkou tohoto způsobu psaní, nicméně díky jednoduchým gestům se uplatní nejlépe právě v terénu.

Každý znak v závislosti na braillské reprezentaci tvoří dvě až tři gesta. Šestibod je rozdělen do tří dvojic po řádcích, tj. body 1-4, 2-5 a 3-6, při čemž zadáváme gesta postupně pro jednotlivé dvojice bodů tak, jak jsou ve znaku zastoupeny:

Klepnutí vlevo
ve znaku je přítomný levý bod (1, 2 nebo 3)
Klepnutí vpravo
ve znaku je přítomný pravý bod (4, 5 nebo 6)
Klepnutí dvěma prsty
ve znaku jsou přítomny oba body (1-4, 2-5 nebo 3-6)
Klepnutí třemi prsty
ve znaku není přítomný žádný z dvojice bodů
Švihnutí vpravo
ukončit znak a přejít na další

Příklad použití ukazuje následující tabulka pro napsání slova "auto".

ZnakBodyGesta
a1Klepnutí vlevo, švihnutí vpravo
u1-3-6Klepnutí vlevo, klepnutí třemi prsty, klepnutí dvěma prsty
t4-2-5-3Klepnutí vpravo, klepnutí dvěma prsty, klepnutí vlevo
o1-5-3Klepnutí vlevo, klepnutí vpravo, klepnutí vlevo

Aplikace dále nabízí gesta, kterými můžeme text editovat a manipulovat s ním:

Švihnutí vlevo
zrušit poslední zadávání znaku nebo smazat znak (Backspace)
Švihnutí dolů
Nový řádek
Švihnutí nahoru
Vyvolat menu s nabídkou funkcí pro odeslání textu
Točení dvěma prsty (rotor) = Přelaďování mezi vkládacím, navigačním a označovacím režimem

Je tedy vidět, že se jedná o metodu zadávání textu v zásadě jednoduchou. Vtip je v tom, abychom měli dobrou, až grafickou, představu o podobě jednotlivých znaků v Braillově písmu. Jedině tak budeme moci tvořit gesty text kdekoli a relativně rychle.

Více viz TypeInBraille.

Závěr

Tento článek měl za cíl představit tři alternativní různá řešení, jak je možné psát na dotykovém displeji iPhonu. Je zřejmé, že prostor na nové nápady tu je a že se mohou najít i budoucí řešení pro ty uživatele, kteří by s dotykovým displejem rádi začali, ale bojí se ho a chtějí si pro začátek zvolit způsob psaní, který bude nejbližší jejich požadavkům nebo bude připomínat to, co znají z dřívějška.

Autorem článku je Roman Kabelka.

Související odkazy

středa 14. listopadu 2012

Apple mapy v rovině technické přístupnosti zatím vedou nad těmi od Googlu

Zatímco podle ohlasů uživatelů by si nové Apple mapy zasloužily vysokoškolskou známku E, což znamená, že prošly s odřenýma ušima, či spíše F neboli totální propadák (fail), nevypadají z pohledu nevidomého tak tragicky. Apple totiž i nové mapy vyvíjel postupem sobě vlastním, tj. vyvojáři při jejich vývoji brali v potaz i přístupnost. Pojďme si tedy představit způsob, jak s mapami může pracovat nevidomý.

Samozřejmě i pro uživatele odečítací funkce VoiceOver je přesnost mapových podkladů klíčová. Na druhou stranu oblačné satelitní snímky, černobílé záběry a jiné grafické nedokonalosti jsou nevidomému srdečně jedno, proto prvotní zkušenosti s Apple mapami nemusí být tak odstrašující. Navíc je evidentní, že jde o pozitivní posun v přístupnosti oproti původním vestavěným Google mapám.

Sledování směru

Pokud najedeme prstem do dolního pravého rohu, měl by nám VoiceOver ohlásit tlačítko Nastavení. Gestem švihnutí jedním prstem vpravo najdeme tlačítko Sledování. Někdy se může stát, že tlačítka se na spodním okraji displeje neobjeví, v tom případě použíjeme gesto klepnutí čtyřmi prsty ve spodní části displeje pro přesun na poslední prvek a šviháme zpátky. Nebo též můžeme švihat doprava tak dlouho, až tlačítka nalezneme.

Tedy jestliže nám VoiceOver oznámil tlačítko Sledování, můžeme jej opakovaným poklepáním přepínat mezi třemi stavy:

  • Vypnuto: Nesleduje se poloha ani směr, kterým stojíme. Toto je vhodné pro prohlížení mapy na místě, jenž nesouvisí s aktuální polohou - typicky něco vyhledaného.
  • Zapnuto: Mapa odroluje na místo se současnou polohou a můžeme si prohlížet jeho okolí. Pokud šviháním doprava a doleva nalezneme na mapě značku se současnou polohou a vydáme se na cestu, bude VoiceOver oznamovat, kde se právě pohybujeme - typicky číslo domu, ulice a obec. Toto je vhodné pro případy, kdy potřebujeme dohledat konkrétní dům.
  • Zapnuto s indikací směru: VoiceOver automaticky oznamuje, na které ulici se nacházíme a k jaké se blížíme. Navíc se odemče rotace mapy, tudíž po vypnutí sledování je mapa orientovaná tak, jak stojíme - horní část displeje ukazuje to, co máme před sebou. Tento režim je vhodný pro případy, kdy oblast relativně známe a nechceme minout důležitou odbočku. Má ovšem nevýhodu v tom, že skrze VoiceOver nelze mapu prohlížet, proto je nutné sledování pro prohlížení vypnout.

Navigace

Pokud opět vyjdeme z pravého dolního rohu a šviháme až k tlačítku Trasa, jenž potvrdíme, můžeme zadat začátek a konec trasy. Kromě napsání adresy lze napsat i název záložky nebo jméno kontaktu, u kterého máme uloženou polohu. Též stačí zadat jen několik písmen a vybrat si poklepáním položku ze seznamu v pravé části displeje nad zobrazenou klávesnicí. Ponecháme-li pole Začátek prázdné, vezme se současná poloha.

Druhou možností je, že vyjdeme opět od tlačítka Nastavení a šviháme doleva až k tlačítku Záložky. Po poklepání na něm můžeme na dolním okraji displeje přepínat mezi třemi seznamy - Záložky, Historie a Kontakty. Na panelu Historie můžeme již předvybrat trasu, kterou jsme v minulosti absolvovali. Pokud si vybereme některý z kontaktů nebo záložek a poklepeme na ně, objeví se mapa daného místa, přes kterou je překryt tzv. informační popup. Pokud poklepeme kamkoli mimo něj, dostaneme se do mapy. Popup má prozatím tu nepříjemnou vlastnost, že se v něm nelze orientovat šviháním vlevo a vpravo a musíme jej tak najít jetím po displeji od horní části displeje až k popupu. Je nutné jet prstem relativně pomalu, protože se jedná o úzký proužek ve středu displeje. V levé části je název místa a vpravo tlačítko Další informace. Pro aktivování tohoto tlačítka je praktické využít tzv. rozdělené klepnutí, kdy jedním prstem si držíme tlačítko a druhým přiklepneme. Na obrazovce s detailem o místě jsou dvě důležitá tlačítka - Navigovat sem (ze současné polohy do vybraného místa) a Navigovat odsud (z vybraného místa do současné polohy).

Na obrazovce s trasou si poklepáním na příslušném přepínači můžeme vybrat mezi navigací autem, pěšky a veřejnou dopravou. Též si zde můžeme vybrat některou z alternativních tras. Chceme-li si vybranou trasu prohlédnout ještě před vyražením na cestu, lze zobrazit detail trasy poklepáním na tlačítko ZObrazit jako seznam, které je nejsnáže přístupné tak, že klepneme čtyřmi prsty v dolní části dospleje a dostaneme se na poslední ovládací prvek. Tento seznam instrukcí pro navigaci si můžeme přečíst obvyklými gesty VoiceOveru.

Pokud máme vše nastaveno, vyrazíme na trasu a poklepeme na tlačítko Start. V závislosti na zvoleném druhu navigace se řídíme instrukcemi následovně:

  1. Trasa veřejnou dopravou: Objeví se nabídka alternativních aplikací pro navigaci, neboť tento druh navigace není v České republice podporován.
  2. Trasa autem: Na iPhonu 4S a iPhonu 5 se řídíme podle instrukcí, které nám v pravý čas VoiceOver řekne. Můžeme tento způsob použít i pro pěší navigaci, avšak jsou zohledňovány jednosměrky, cíl je hlášen instrukcí k zastavení v relativně velkém okruhu (cca 50 m) a pokyny pro zabočení nejsou oznamovány tak vhodně, jak při větší rychlosti v autě - např. mohou být oznámeny až po zabočení nebo po minutí ulice.
  3. Trasa pěšky: Musíme se přesunout nejprve šviháním vlevo a vpravo na pole instrukcí, v němž přecházíme mezi jednotlivými kroky šviháním nahoru a dolů. Někdy dojde k automatickému přejití na další krok, ujdeme-li daný úsek, nelze se ovšem na to spoléhat a VoiceOver změnu nehlásí, i když je zaměřen na poli instrukcí. K samotnému listování instrukcí musíme mít tedy zapnuté ještě sledování směru a to během cesty s indikací směru a v cílové ulici sledování současné polohy.

Až dojdeme do cíle nebo přejeme-li si navigaci předčasně ukončit, poklepeme na tlačítko Konec v levém horním rohu.

Audioukázka

Poslechněte si reportáž z navigování (mp3; 7,6 MB).

Prohlížení mapy

Mapu s aktivním VoiceOverem si můžeme prohlížet až překvapivě jednoduše a poměrně srozumitelně. Běžně při horním okraji displeje je sever, dole jih atd. Je-li mapa orientovaná jinak, dozvíme se to tak, že z tlačítka Nastavení švihneme jednou doleva a tam při změněné orientaci je tlačítko kompasu s informací o orientaci mapy. Poklepeme-li na kompas, zmizí a mapa se přeorientuje na sever.

Klepnutím třemi prsty se dozvíme, jakou oblast mapy vidíme a jak je tato oblast velká. Záběr můžeme měnit tak, že rotor točením dvěma prsty přeladíme na hodnotu Zvětšení a potom šviháním nahoru a dolů měníme měřítko. Menší měřítko sice umožňuje větší záběr, ale snižuje se zároveň schopnost cesty VoiceOverem sledovat, nehledě na to, že některé méně důležité cesty jsou zcela zamlčeny pro množství detailů. Potřebujeme-li prohlížet část mapy mimo viditelnou oblast, potáhneme třemi prsty mapu daným směrem - tj. chpro odkrytí toho, co je za horním okrajem displeje, potáhneme mapu třemi prsty dolů. Mapa se vždy neposune o celou délku displeje v daném směru, ale zhruba o polovinu, což nedovoluje ztratit návaznost v prozkoumávání.

Šviháme-li vlevo a vpravo, můžeme si projít všechny místa, které aktuální výsek mapy zobrazuje. Při poklepání na vybraném místě zobrazíme informační popup, o němž jsme se zmínili dříve. Pravé kouzlo v prohlížení je ovšem v tom, že můžeme jet prstem po displeji a VoiceOver bude říkat, co právě máme pod prstem. U rovných cest navíc říká, odkud kam cesta vede, což se hodí pro její další sledování. Pokud totiž na cestě prst podržíme a VoiceOver říká, že se jedná o severojižní silnici, víme, že při tažení prstu z vrchu dolů budeme cestu sledovat. Při sledování cesty a tažení prstu se ozývá zvuk indikující, zda dodržujeme správný směr. V případě, že se prst od cesty vzdaluje, zvuk má vyšší tón. Tímto způsobem můžeme poměrně dobře sledovat zakřivení cesty , její orientaci a místa, v kterých se protíná s jinými cestami. VoiceOver reaguje až příliš aktuálně, což má za následek, že křižovatku přečte jen ve chvíli, kdy na ní tažený prst zastavíme.

Videoukázka

Hodnocení

Apple mapy z hlediska přístupnosti přinášejí nové funkce oproti Google mapám pro iOS - zejména při prohlížení mapy. Nelze je ovšem zatím příliš prakticky využít pro pěší navigaci, která je pro nevidomé nejdůležitějším způsobem navigace, jenž by byl využitelný při samostatném pohybu. Prozatím tedy pro samostatný pohyb je praktičtější sáhnout po některé z ověřených navigací v AppStore, byť Apple mapy mohou být vhodným doplňkem pro zorientování se na daném místě.

Autorem článku je Roman Kabelka.

Související odkazy

pondělí 12. listopadu 2012

DevFest Praha 2012 se vydařil

DevFest 2012

Výborná atmosféra, skvělí lidé, networking, zajímavé prezentace a tak vůbec. Pro mě velmi příjemná tečka za letošními konferenčními a jinými akcemi, kterou jsem opouštěl maximálně spokojený.

Přístupnost

Když mě na konci září oslovil Pavel Vybíral s nabídkou zúčastnit se DevFestu jako přednášející a seznámit účastníky s tématikou přístupnosti, byl jsem opravdu potěšen. Docela rychle jsme se domluvili na tématu, kterým bylo letos ještě mnou nikde neprezentované téma přístupnosti HTML5 a WAI-ARIA. Jedná se o téma široké, které nebylo možné v 45 minutách detailně projít, takže jsem je pojal jako úvod do této tématiky s ukázkami některých konkrétních věcí, které už dnes fungují a je možné je používat a motivovat účastníky k jejich používání při běžné praxi. Snad se mi to povedlo - soudě aspoň podle množství dotazů, na které jsem odpovídal ještě půl hodiny po přednášce v předsálí.

Slajdy k mé prezentaci HTML5 v kombinaci s WAI-ARIA

Accessibility CodeLab, který jsme měli společně s Pavlem Ondrou, šéfem GDG Accessibility Brno, nebyl nakonec stánek, ale prostor pro hodinový workshop v samostatné místnosti. Toto řešení se nakonec ukázalo jako velmi dobré a s Pavlem jsme celou dobu diskutovali s účastníky o všem možném kolem přístupnosti a nebýt toho, že jsme museli v 13:20 skončit, abychom všichni stihli oběd, povídali bychom si tam určitě mnohem déle.

Hodně mě potěšil velký zájem o přístupnost - byl jsem velmi mile překvapen tím, kolik účastníků přišlo na prezentaci, Accessibility CodeLab či si o přístupnosti jen tak popovídat. Díky za zájem!

Organizace

Organizační tým byl skvěle sehraný (aspoň co jsem měl možnost sledovat v místnosti se zázemím pro přednášející ;-) a organizace celé akce šlapala na výbornou. Rád bych organizátorům poděkoval za to, jaký prostor přístupnosti na DevFestu věnovali.

Prezentace

Protože s našimi aktivitami kolem přístupnosti jsme skončili v půl druhé a pak šli s Pavlem na oběd, stihli jsme až odpolední prezentace. Z nich mě nejvíce zaujalo povídání Víta Vrby o jeho failech a úspěších - prezentace formou "cesty tam a zase zpátky" byla super - a Kuby Čížka (asi se dám na mapování Wi-Fi sítí v Bystrci ;)

A celkový dojem?

Z Prahy jsem odjížděl odjížděl unavený, ale spokojený. Ve vlaku jsem ještě doplnil textový komentář ke slajdům, lehce poladil jejich vzhled na základě zpětné vazby od Jeanne Trojan (díky!) a protože jsem to zvládl docela rychle, tak jsem si stihl i 30 minut zdřímnout ;-)

Tož tak.

Na DevFestu 2013 ahoj.

P.S. Pokud pořádáte nějakou podobnou akci a měli byste zájem o prezentaci tématiky přístupnosti, dejte vědět. Určitě se domluvíme. Jo a kdybyste mě chtěli odměnit tričkem, mám velikost XXL ;-)

Související odkazy

pátek 9. listopadu 2012

Apple jako kompenzační pomůcka pro zrakově postižené - 8. díl

Efektivnější vyčítání oken a textu

V minulém díle jsme si ukázali základní příkazy pro pohyb VoiceOver kurzoru, které si dnes shrneme a doplníme o další zpříjemňující práci. Rovněž přijdou na řadu příkazy umožňující se zorientovat v tom, kde se právě nacházíme a jak se pohybovat v textových polích.

Rychlá navigace a další užitečné příkazy

Abychom při navigaci VoiceOver kurzoru spolu se šipkami nemuseli stále stiskávat klávesy VO (Ctrl+Alt), existuje režim rychlé navigace, na který si rychle zvykneme. Přepíná se soustiskem levé a pravé kurzorové šipky a stačí poté stiskávat pouze šipky. Následující tabulka ukazuje příkazy pro VoiceOver kurzor, které mají alternativu v rychlé navigaci:

PříkazBez rychlé navigaceS rychlou navigací
Přesunout VoiceOver kurzor na další prvekVO+Šipka dopravaŠipka doprava
Přesunout VoiceOver kurzor na předchozí prvekVO+Šipka dolevaŠipka doleva
Přesunout VoiceOver kurzor na další prvek daného typuVO+Šipka dolůŠipka dolů
Přesunout VoiceOver kurzor na předchozí prvek daného typuVO+Šipka nahoruŠipka nahoru
Zahájit interakci s prvkem pod VoiceOver kurzoremVO+Shift+Šipka dolů Šipka dolů+Šipka doprava
Ukončit interakci s prvkem pod VoiceOver kurzoremVO+Shift+Šipka nahoru/td>Šipka dolů+Šipka doleva
Aktivovat (stisknout) prvek pod VoiceOver kurzoremVO+MezerníkŠipka nahoru+Šipka dolů

Když už uvádíme výčet příkazů, zmíníme si i ty, které nás v rámci zkoumané oblasti VoiceOver kurzorem přesouvají po menších či větších úsecích:

Přejít mírně daným směrem (VO+Shift+Šipka doleva, VO+Shift+Šipka doprava):
Tyto příkazy umožňují v textových polích pohyb VoiceOver kurzoru po znacích textu.
Přejít na viditelný začátek (VO+Home) a viditelný konec (VO+End):
Přesune VoiceOver kurzor na první, rresp. poslední,, prvek v aktuálním řádku tabulky či textu.
Přejít na začátek (VO+Shift+Home):
Přesune VoiceOver kurzor na první prvek aktuální oblasti interakce - např. v tabulce se přesune na buňku v prvním řádku a prvním sloupci.
Přejít na konec (VO+Shift+End):
Přesune VoiceOver kurzor na poslední prvek aktuální oblasti interakce - např. na tlačítko OK ve spodní části dialogového okna.
Výběr položek (VO+I):
vyvolá menu se všemi položkami aktuálního okna, v němž lze vybrat položku šipkami či obsaženými písmeny a Enterem na ni VoiceOver kurzor přesunout. Více viz o výběrových nabídkách později v podkapitole o přepínání aplikací a oken.

Pozor na to, že na většině Apple klávesnic je nutné namísto Home stisknout kombinaci FN+šipka doleva, namísto Page Up FN+Šipka nahoru apod.

Rotor

V tuto chvíli se pozastavme u příkazů pro přechod VoiceOver kurzoru na další a předchozí prvek daného typu. To, po jakých prvcích šipky nahoru a dolů přechází, záleží na nastavení tzv. rotoru. Rotor přelaďujeme (přepínáme) při zapnuté rychlé navigaci vpřed soustiskem horní a pravé kurzorové šipky a vzad soustiskem horní a levé kurzorové šipky. Význam rotoru plně doceníme až v oblastech webového obsahu, proto jej zde zmiňujeme jen pro úplnost, jak lze VoiceOver kurzor ovládat.

Mimo oblasti webového obsahu je možné rotor přelaďovat mezi navigací a pohybem po znacích a slovech. Pro běžnou práci v oknech aplikací je ovšem vhodné mít rotor naladěn na volbě Navigace, neboť ta šipkám nahoru a dolů dává kýženou a očekávanou funkci - to jest např. v tabulkových seznamech šipky nahoru a dolů přechází mezi řádky.

Informace o aktuální pozici

V jakoukoli chvíli při aktivovaném VoiceOveru si můžeme ověřit, kde v systému se nacházíme, jak jsou zaměřené jednotlivé kurzory a co je vybráno. Tyto informace zjíšťujeme pomocí funkčních kláves F1 až F6 v kombinaci s klávesami Vo a mají následující význam:

VO+F1
Přečte název aplikace v popředí
VO+F2
Přečte název aktuálního okna v popředí
VO+F3
Popíše prvek pod VoiceOver kurzorem
VO+F4
Popíše prvek zaměřený fokusem
VO+F5
Popíše prvek zaměřený ukazatelem myši
VO+F6
Přečte vybraný text či vybrané položky v seznamu

Přestože VoiceOver kurzor a fokus se navzájem následují, jak jsme si již říkali, nedávají příkazy pro popsání pozice VoiceOver kurzoru a fokusu vždy stejnou odpověď. Je to zapříčiněno již známým faktem, že fokus se nedostane na všechny prvky, na které VoiceOver kurzor,, proto k jejich svázání dochází jen na prvcích, které jsou schopny oba kurzory zaměřit.

Hlášení o popisovaných prvcích se mohou poměrně dosti lišit v závislosti na tom, jaký prvek je zaměřen. Nebudeme si blíže tyto hlášení rozebírat, neboť jsou v zásadě srozumitelná. Stojí pouze za zmínku, že pokud VoiceOver kurzorem nebo fokusem je zaměřeno textové pole, je popsána pozice i textového kurzoru (ukazatele). Dále při popisování položky pod VoiceOver kurzorem je i přečten nápovědný text říkající jak s prvkem pracovat. Tento nápovědný text je možné si kdykoli nechat přečíst pomocí klávesové zkratky VO+Shift+N, popř. je čten automaticky při nejvyšší podrobnosti čtení.

Jestliže funkční klávesu patřící danému kurzoru stiskneme dvakrát, dozvíme se dodatečné informace o prvku či pozici. Je-li např. VoiceOver kurzor v textovém poli, můžeme stiskem VO+F3,F3 zjistit, kolik řádků text má a kolik jich je viditelných.

Pohyb v textu

Když už jsme u textových polí, pojďme si říci, jak se pohybovat v textu. Přestože několik rozdílů najdeme, není na práci s textem v prostředí OS X zásadně nic jiného oproti Windows. Zde je srovnávací tabulka funkcí pro pohyb v textu, které oba systémy nabízí:

FunkceWindowsMac
Posunout kurzor o znakŠipka doleva/dopravaŠipka doleva/doprava
Posunout kurzor o slovoCtrl+Šipka doleva/dopravaAlt+Šipka doleva/doprava
Posunout kurzor na okraj řádkuHome/EndCMD+Šipka doleva/doprava
Posunout kurzor o řádek a optimálně zachovat sloupecŠipka nahoru/dolůŠipka nahoru/dolů
Posunout kurzor o odstavecCtrl+Šipka nahoru/dolůAlt+Šipka nahoru/dolů
Posunout kurzor o obrazovkuPage Up/DownAlt+Page Up/Down
Posunout kurzor na okraj celého textuCtrl+Home/EndCMD+Šipka nahoru/dolů

Musíme si dát pozor na to, že při aktivní rychlé navigaci VoiceOveru je nutné před započetím pohybu v editačním poli zahájit s polem interakci. Rovněž musíme počítat s tím, že rychlá navigace mění význam kurzorových šipek, protože ty pohybují přímo s Voiceover kurzorem. V praxi to znamená, že v textu je základním prvkem pro pohyb VoiceOver kurzoru slovo. Při aktivní rychlé navigaci tedy je nutno používat pro pohyb po znacích již zmíněné klávesové zkratky VO+Shift+Šipka doleva/doprava. Na první pohled se může zdát primární navigace šipkami doleva a doprava po slovech nezvyklá, má však svoji logiku ve smyslu širšího záběru okolního kontextu než jsou znaky.

Ještě jednu, avšak nesporně větší, nezvyklost přináší VoiceOver při odezvě pohybu v textu. V základním nastavení nečte totiž text, který je vpravo od kurzoru, ale text, přes který při pohybu kurzor přešel. Prakticky to má dopad takový, že si musíme dobře uvědomit, na jakém konci vysloveného úseku textu (znaku či slova) se kurzor nachází. Při pohybu vpřed je kurzor umístěn za ním, zatímco při pohybu vzad před ním. De facto to odpovídá režimu čtení, jenž používají odečítače ve Windows pouze při označování a odznačování textu. Je dobré si na tuto vlastnost zvyknout, neboť VoiceOver v systému iOS vyčítá změny pozice kurzoru stejně a toto chování nelze na mobilních zařízeních v současné době přenastavit.

Podcast

V podcastu k dnešnímu dílu si nejprve napíšeme v editoru TextEdit krátký text a odzkoušíme funkce pro přečtení aktuální pozice. Dále si procvičíme práci s rychlou navigací a obecně práci s uživatelským rozhraním. Poslouží nám k tomu utilita VoiceOver, kde si přenastavíme vyslovování číslic a to, aby VoiceOver četl text vpravo od kurzoru a nikoli text, přes který kurzor přechází.

Podcast ke stažení ve formátu mp3 (12,3 MB)

Autorem článku a podcastu je Roman Kabelka.

Další díly seriálu

úterý 6. listopadu 2012

HTML5 a WAI-ARIA na DevFest Praha 2012

DevFest 2012

Letošní koncertní - totiž prezentační, pardon - šňůru zakončím na vývojářském festivalu DevFest Praha 2012. Organizátoři mě požádali, abych přispěl do programu tématikou přístupnosti a z mnou nabídnutých možností si vybrali právě přístupnost HTML5 v kombinaci s WAI-ARIA. Musím přiznat, že to od nich byla dobrá volba, protože na toto téma jsem ještě letos nepřednášel, takže prezentace bude nová, neokoukaná a neoposlouchaná ;) A ještě z toho bude článek pro Zdroják ;-)

Pro koho to bude?

Pro všechny, kdo používají - či se chystají používat - HTML5 a rádi by při tvorbě webů a aplikací brali na zřetel i přístupnost.

O čem to bude a co si z přednášky odnesete?

Na několika praktických příkladech si ukážeme, jak jednoduše můžeme pomocí WAI-ARIA zlepšit přístupnost HTML kódu. Ukážeme si, jak lépe strukturovat obsah, vytvořit přístupné formuláře a ošetřit dynamické změny obsahu.

Nedělám si ambice účastníky přednášky za 45 minut naučit HTML5 (na to vám mohu doporučit třeba Martina Michálka), ale chtěl bych vám poskytnout praktické rady a doporučit, jaké techniky pro zpřístupnění můžete už dnes bez obav používat.

Accessibility CodeLab

Kromě prezentace budeme mít s Pavlem Ondrou i Accessibility CodeLab - pokud Vás tématika přístupnosti zajímá, přijďte si o ní popovídat či si nechat otestovat nějaké své řešení. Těšíme se na vás.

Jestli zvažujete, zda se přístupností zabývat, a nejste si úplně jisti, zda je pro vás přístupnost atraktivní, projděte si slajdy k mé prezentaci Přístupnost není charita z letošního WebExpa. Obsahuje několik příkladů ze života a také případových studiích o tom, jak je přístupnost velmi úzce provázána s dalšími oblastmi webu a jak pomáhá skutečně všem uživatelům.

pátek 2. listopadu 2012

INSPO 2013: Call for papers pro sekci Přístupnost (nejen) webu

Nabízíte nějakou zajímavou službu, web nebo aplikaci pro neziskovky či uživatele se zdravotním postižením a chcete ji veřejně představit? Pokud ano, pak čtěte dále ;-)

Stejně jako letos, budu mít i příští rok na konferenci INSPO na starost sekci Přístupnost (nejen) webu. Konference INSPO - Internet a informační systémy pro osoby se specifickými potřebami je zaměřena na na využití Internetu a informačních technologií ve prospěch lidí se zdravotním postižením. Každoročně se jí zúčastní přibližně 300 účastníků z řad osob s těžkým zdravotním postižením a zástupců neziskovek.

Momentka z odpoledního jednání v sekci Přístupnost nejen webu. Fotil Ivan Navrátilík.

Co bych potřeboval?

Prakticky zaměřenou prezentaci (v publiku budou sedět v drtivé většině koncoví uživatelé služby), na které ukážete, k čemu je vaše služba dobrá, v čem spočívají její výhody a jak může uživatelům usnadnit život.

Co mohu nabídnout?

  • Možnost publikovat článek ve sborníku,
  • přibližně 25 minut k prezentování,
  • oběd,
  • nějaký drobný dárek od některého ze sponzorů konference. Doufám, že budou - dárky i sponzoři ;) Letos přednášející dostali 4 GB flash paměť.

Pokud tedy máte téma, kterým byste chtěli tuto cílovou skupinu oslovit, neváhejte a své návrhy, prosím, pište do komentářů nebo na můj mail. Rád také zodpovím případné dotazy.

Předpokládám a doufám, že stejně jako letos se mi sejde nápadů spousta a že budu mít z čeho vybírat. Na konferenci se dostane jen přibližně 7 nejlepších. Děkuji za pochopení.

Těším se na Vaše návrhy.

čtvrtek 1. listopadu 2012

WebAIM vydal betaverzi nástroje WAVE5 pro testování přístupnosti

Po otestování Accessibility Checkeru v MS Wordu 2010 jsem tento týden vyzkoušel i další testovací nástroj - betaverzi WAVE5 od WebAIMu. K dispozici je zatím i původní verze na adrese wave.webaim.org, takže si je v případě zájmu můžete i porovnat.

Novinky ve verzi 5

  • Postranní panel, umožňující interakci s výsledky, které Vám WAVE5 poskytne.
  • Vylepšen je i systém hledání potencionálních problémů v přístupnosti tak, aby WAVE5 poskytoval co možná nejlepší zpětnou vazbu a výsledky co nejlépe odpovídaly potřebám koncového uživatele.
  • Spousta nových ikonek, informujících například o odkazech, kterým chybí zvýraznění focusu, chybějící definici primárního jazyka dokumentu, HTML5 a ARIA značkách, atp.
  • Nástroj pro testování kontrastu založený na WCAG 2.0 AA. Zde jsem využil aktuálního beta testování a zeptal se, zda je v plánu umožnit i výběr barev pro porovnání přímo z webové stránky - tak, jako to má třeba Colour Contrast Analyser. Ještě dnes jsem dostal pozitivní odpověď - doplnění této funkcionality je na to-do listu.
  • Možnost filtrovat výsledky podle WCAG AA, WCAG A a Section 508.
  • Možnost zobrazit si kód stránky přímo během testování. Pokud Vás zajímá, jak je konkrétní věc, na kterou WAVE5 upozorňuje nakódována, stačí kliknout na ikonku, která na potencionální problém upozorňuje a ve spodní části se okamžitě zobrazí konkrétní část kódu.
  • Vylepšená dokumentace, díky níž se během používání WAVE5 dozvíte spoustu věcí o přístupnosti webu.

Mně osobně WAVE5 přijde jako velký krok kupředu a pokud WebAIM zapracuje i další věci (například onu zmiňovanou možnost testovat kontrast barev), asi pomalu nebudu mít potřebu používat k testování nic jiného ;-)

Tak si jej také vyzkoušejte.

WAVE5 - web accessibility evaluation tool

Související odkazy