Poslepu.cz na novém URL

Od ledna 2014 najdete blog na adrese poslepu.cz.

pondělí 29. prosince 2008

Intextová reklama – konec pohodlného čtení se screenreadrery?

Zatímco minule jsem vás informoval téměř o samých pozitivních věcech na svých oblíbených webech, tentokrát se budu více mračit, jelikož i na Musicserver či Živě již dorazila intextová reklama.

Jak funguje intextová reklama?

Provozovatelé webů jistě koncem června tohoto roku zaznamenali zprávu o spuštění nové služby – intextové reklamy - společností Internet Billboard. Tento způsob inzerce je založen na vkládání reklamy "in text", tj. přímo do textu stránky. Daná klíčová slova, jež si inzerent zadal, jsou potom v textu stránky vyznačena jako odkazy vedoucí na web zadavatele reklamy. Aby byl výsledný efekt umocněn a zároveň aby nebyl uživatel při čtení textu stránky rušen, je více informací (např. logo inzerenta) zobrazeno v bublině po přejetí myší přes příslušný reklamní odkaz.

Kde je v přístupnosti problém?

Jak již bylo zmíněno, text bubliny se objeví jen v případě zaměření kurzoru myši na reklamní odkaz. To ovšem neplatí pro odečítače obrazovky, protože obsah přidružený k odkazu a vložený do textu stránky je jimi viděn vždy a podle toho i předčítán. Zrakově postižený uživatel je poté u exponovaných článků s hojným výskytem reklamních klíčových slov poměrně často vyrušován předčítáním obsahu bublin, který navíc neskrývá žádnou textovou smysluplnou informaci, jak ukazuje výstup z odečítače níže.

Zkušenější uživatel je nucen smířit se s tímto chováním stránky a používat namísto plynulého čtení čtení po řádcích nebo po větách a inkriminované úseky prostě přeskakovat. Zatímco uživatel začátečník může být poměrně vyděšen tím, co mu počítač předčítá, a nebude si možná vědět rady, jak s takovým sdělením naložit.

Ukázka čtení článku s intextovou reklamou

Nadpis úrovně 1: Heavymetal uklidňuje slůňata
01.12.2008 09:51,
Odkaz: Petra Hubáčková

Grafika: Ozzy Osbourne © www.ozzy.com
Ačkoliv se příznivci metalové hudby řadí k menšině, skupina fandů tvrdých riffů se rozrostla
Odkaz: o
overbbtBubble16ifr rámec
Heavy-metal-uklidnuje-slunata/&bbMainDomain=intext.billboard
overbbtBubble16ifr konec rámce
tři africké slony ze ZOO ve
Odkaz: městě
overbbtBubble23ifr rámec
Heavy-metal-uklidnuje-slunata/&bbMainDomain=intext.billboard
overbbtBubble23ifr konec rámce
Worcestershire. Tamější chovatelé touto hudbou totiž umravňují
Odkaz: mladé
overbbtBubble31ifr rámec
Heavy-metal-uklidnuje-slunata/&bbMainDomain=intext.billboard
overbbtBubble31ifr konec rámce
tlustokožce.
Slůňatům pojmenovaným Jack, Lataba
Odkaz: a
overbbtBubble37ifr rámec
Heavy-metal-uklidnuje-slunata/&bbMainDomain=intext.billboard
overbbtBubble37ifr konec rámce
Five se obzvláště líbí kousky od metalových velikánů. Black Sabbath, Led Zeppelin, Metallica nebo Def Leppard je dokáží vždy zklidnit. Pokud však někdo
z ošetřovatelů tento
Odkaz: denní
overbbtBubble64ifr rámec
Heavy-metal-uklidnuje-slunata/&bbMainDomain=intext.billboard
overbbtBubble64ifr konec rámce
rituál při krmení či koupeli naruší, sloni začnou najednou vztekle přecházet ve výběhu.
Bob Lawrence, jeden ze zaměstnanců ZOO, k tomu prozradil: "Sloni tu hudbu prostě milují. Je to pro ně výborné rozptýlení a pro nás nejlepší způsob, jak
je uklidnit."

Zdroj
Heavy metal uklidňuje slůňata
Použité prohlížeče
Windows Internet Explorer 7.0, Firefox 3.0.4
Použité odečítače
JAWS 6.20, JAWS 8.0, JAWS 9.0

Se všemi uvedenými prohlížeči a odečítači bylo dosaženo stejného výsledku v předčítání.

Jak učinit čtení opět pohodlným?

Celý proces označování klíčových slov pro reklamu a bezprostřední vkládání plovoucích rámů do kódu stránky se děje až v uživatelově prohlížeči pomocí JavaScriptu. Tudíž nejrychlejší, ale zároveň nejméně šťastný způsob, jak se zbavit nežádoucích vložek, je vypnutí JavaScriptu v prohlížeči. Podstatně účinější je blokování JavaScriptu jen těch webů, kde se problém s intextovou reklamou vyskytuje – např. použít doplněk YesScript pro Firefox. Nejelegantnějším řešením je potom např. doplněk Adblock Plus, který při správné konfiguraci zamezí zavedení knihovny pro označování reklamních frází v textu. Výhodné se jeví též čtení článků z webů proložených intextovou reklamou v RSS čtečce poštovního klienta Thunderbird, kde JavaScript při základní konfiguraci neběží, což v zásadě nevadí, neboť nám jde výhradně o přečtení článku.

Tedy řešení existuje, vyžaduje ovšem nejspíš další bod v kontrolním seznamu pro servisní techniky instalující počítače pro zrakově postižené. Přitom by stačilo jen celý systém bublin lépe navrhnout a v praxi by již pak nemuselo docházet k těmto nežádoucím efektům.

Zdroje

Autorem článku je Roman Kabelka.

Aktualizace 7. 1. 2009

Společnost Internet Billboard problém vyřešila, více informací v příspěvku Intextova reklama při čtení se screenreaderem už neruší.

2 komentáře:

Anonymní řekl(a)...

AdBlock a žádné reklamy tam nemám. Mnohem lepší řešení, než zákaz javascriptu!

Filosof řekl(a)...

To je pěkně odporná forma reklamy..