Poslepu.cz na novém URL

Od ledna 2014 najdete blog na adrese poslepu.cz.

čtvrtek 9. února 2012

Přehledná a srozumitelná pravidla přístupnosti od BBC

Řada subjektů si pro své potřeby často místo převzetí nějaké obecně rozšířené metodiky přístupnosti vytvoří nějakou metodiku vlastní. Důvody, které je k tomu vedou, jsou různé. Největší motivací je zpravidla najít konsenzus mezi požadavky obecně rozšířených metodik (které často pracují s ideálním stavem) a skutečnými možnostmi konkrétní firmy či organizace. Příkladem takové interní metodiky mohou být třeba Pravidla přístupného Seznamu.

Zajímavou, jednoduchou a přehlednou metodiku má pro své interní potřeby připraveno BBC. Najdete ji na adrese Accessibility Guidelines v1.9. Líbí se mi tón, kterými jsou pravidla psána. Důležité věci se musí, méně důležité by se měly a některé věci smíte.

Líbí se mi také jednoduchý a srozumitelný jazyk, kterým jsou pravidla napsána. "Každý formulář musí obsahovat odesílací tlačítko." Tečka. Žádné obecné formulace, žádné "lze programově určit", atp. Srozumitelný pokyn, který pochopí každý, a nemusí nad ním dlouze přemýšlet.

Zajímavé je také vyčlenění některých témat do samostných dokumentů, aby hlavní dokument měl rozsah "tak akorát". Například tématice používání barev se věnuje Use of Colour and Colour-Contrast Standards v1.7, ovládání z klávesnice Keyboard Access Standards v1.3, textům odkazů pak Text Links Standards v2.1.

Dlouho jsem přemýšlel jak - a zda vůbec - má smysl ještě aktualizovat naši 7 let starou Metodiku Blind Friendly Web. Po dnešku mám pocit, že ano, a že mi dnes BBC ukázalo cestu ;-)

Žádné komentáře: