Poslepu.cz na novém URL

Od ledna 2014 najdete blog na adrese poslepu.cz.

pondělí 26. ledna 2009

Jak k nám loni nepřiplul Ježíšek po Vltava.cz

Komerční aspekty přístupnosti jsou v mnoha případech stále nedoceňovány a brány spíše jen jako jakási přístupnostní klišé. O tom, že znepřístupnění obsahu webu se může provozovateli e-shopu vymstít, svědčí i následující předvánoční příběh kolegy Michala.

Přiznávám hned na začátku, že nesnáším hardwarové nakupování. Internet mě této neoblíbené činnosti na štěstí zbavil: „Mohu Vám nějak pomoci?“, „A co tohle, nelíbilo by se Vám?“, … navíc ty tlačenice… ne, ne.
Své první internetové nákupy jsem uskutečnil snad někdy v roce 2002 a to na www.vltava.cz. Tehdy mi přišel obchod s odečítačem obrazovky JAWS jako dobře ovladatelný. A tak jsem mu zůstal věrný. Nakupoval jsem v nemalé míře knihy, CD a DVD. Žádné Vánoce a mnohé svátky a narozeniny se bez Vltavy neobešly. Rok od roku přibýval sortiment, obchod se rozšiřoval, ale s tím bohužel i znepřehledňoval. Více a více odkazů bylo řešeno grafikou bez vypovídajícího alternativního popisku. „Tímhle odešlu Košík nebo vymažu jeho obsah?“ „IMAGE/Vltava02“ mi opravdu moc nenapoví.
Před loňskými Vánocemi jsem otevřel dveře Vltavy, že si zase jednou „malinko“ zplundruju účet. Ne, že by Vltava byla do té doby kdo ví jak přístupná, ale tohle mě opravdu dostalo. To prostě nešlo. Na úvodní stránce mělo nějaký rozumný popisek asi 5 odkazů a to na nabízené novinky. Chvilku jsem se snažil, nechtěl se vzdát, ale nakonec jsem podlehl. To, že na tomto webu nepoužívají při obrovském objemu informací nadpisy, i u základních operací chybějí popisky k prvkům, atp. se dá s určitou trpělivostí a zkoušením překonat. To co jsem potkal, nikoli.
Část dárků jsem nakoupil na Kosmas.cz a zbytek - „au“ - v kamenných obchodech.Nemám rád velká slova kolem zrakově postižených, ale musím říct, že nakupování přes internet mě hodně osamostatnilo. Nemusím se plahočit po obchodech s holí nebo prosit kamarády, aby se mnou do nákupní vřavy vyrazili, popisovali mi zboží, atp.
Nakoupil jsem jinde. Mohli mít mé 2 tisíce - nedostali ani kačku. Chápu, že je pro ně taková částka pakatel, kvůli které nestojí za to se vzrušovat. Na druhou stranu, za ta léta jsem tam utratil určitě ke 20 tisícům. To už by možná stálo za zamyšlení, jestli při tvorbě nového webu myslet na přístupnost a udržet si stávající zákazníky, kteří jim dávají pravidelně vydělat, případně zpřístupněním nalákat zákazníky další.
P.S. Koukám teď znovu po měsíci na www.vltava.cz a vidím jisté zlepšení (respektive návrat do předchozího stavu). Uvidím, co bude dál. Nějak se mi nechce být přehnaně optimistický, když vidím úvodní stránku: rozložení informací řešeno tabulkou (CSS je asi pro tvůrce Cizí Sprosté Sousloví), zdvojené odkazy, atp.

Tolik Michal. A co vím, tak nebyl jediný zrakově postižený z mého okolí, který loni nedal Vltava.cz právě z důvodu nepřístupnosti obsahu vydělat. Rada provozovatelům e-shopů proto zní: přístupnost nepodceňujte. Řada zdravotně postižených lidí je už dnes na nakupování přes web zvyklá (pro mnohé z nich je to jediný způsob, jak nakoupit nezávisle na pomoci druhé osoby) a znepřístupněním obsahu můžete o řadu stálých zákazníků přijít. Přístupná konkurence je nedaleko a zákazník, kterému jste hodili klacek pod nohy, nebude mít moc chuť (a důvod) se na váš e-shop vracet.

úterý 20. ledna 2009

Testování kontrastu barev

Požadavek na dostatečný barevný kontrast obsahuje každá pořádná metodika přístupnosti. Tvůrci webů dnes mají k dispozici několik nástrojů, které jim mohou s testováním a úpravou dostatečného barevného kontrastu barev pomoci. Požadavky, co ještě je kontrastní, a co už ne, se průběžně mění, proto je vždy vhodné zvolit nástroj, který odpovídá aktuálním trendům.

Mezi ně patří i nový a jednoduchý on-line Color Contrast Checker, který nabízí vše potřebné pro posouzení dostatečného barevného kontrastu - v základní výbavě mi chybí pouze kapátko pro snadné nabrání testovaných barev přímo z webové stránky. Color Contrast Checker připravil Jared Smith z WebAim.org. Nástroj je to šikovný, obzvlášť v případě, kdy není po ruce vynikající desktopový Colour Contrast Analyzer, na který nedám dopustit.

Pokud Colour Contrast Analyzer také používáte, doporučuji upgradovat na verzi 2.2, která při testování zohledňuje požadavek pravidla 1.4.3 z finální verze metodiky WCAG 2.0 - minimální kontrastní poměr 4,5:1 pro běžné písmo do velikosti 18 bodů nebo tučné písmo do velikosti 14 bodů. V přechozí verzi (a třeba i v českých pravidlech přístupnosti) je požadována hodnota minimálně 5:1. Požadavek pro běžné písmo nad 18 bodů nebo tučné písmo nad 14 bodů se nezměnil a i ve finální verzi metodiky WCAG 2.0 je 3:1.

Související odkazy

pátek 16. ledna 2009

NVDA - open source screenreader

NVDA, neboli NonVisual Desktop Access, je open source odečítač obrazovky pro operační systém Windows. Pokud vás zajímá, jak tento odečítač funguje, doporučuji k prostudování textík NVDA - seznámení s programem, který připravil můj kolega Honza Pokorný. NVDA si mezi nevidomými uživateli PC získává čím dál větší oblibu kvůli své nulové pořizovací ceně, zpřístupnění všech běžných funkcí při práci s PC, stabilitě a rychlosti či existenci přenosné verze.

Tvůrcům webů pak může NVDA ve spolupráci s Firefoxem posloužit jako snadno dostupný testovací nástroj pro ověření přístupnosti webu.

Související odkazy

pátek 9. ledna 2009

Eliška - další kvalitní český hlas

Eliška je nový český hlas z rodiny syntezátorů Infovox Desktop firmy Acapela Group. Český trh se tak rozrůstá o další velmi kvalitní syntézu, kterou mohou uživatelé s těžkým postižením zraku použít se screen-readery či softwarovými lupami.

Infovox Desktop s českým hlasem Eliška je u nás momentálně distribuován jako standardní součást sestav firmy Galop, výrobní družstvo nevidomých Spektra jej pak dodává spolu se softwarovou lupou ZoomText ve variantě Zvětšovač/Odečítač. Koupit jej lze i samostatně za cca 10 000 Kč bez DPH.

Eliška mně osobně přijde oproti Zuzaně příjemnější na poslouchání - její projev na mě působí klidněji a méně afektovaně. Příjemnější je i na práci - hlasová odezva je na srovnatelném hardware svižnější i při běžném používání, její velkou výhodou je také možnost uživatelsky upravovat slovníky výslovnosti. Za potencionální handicap Elišky lze považovat vyšší pořizovací cenu při samostatném nákupu syntézy, která je dvoj až čtyřnásobná oproti dosud prodávaným syntézám.

Související odkazy

středa 7. ledna 2009

Intextova reklama při čtení se screenreaderem už neruší

Kolega Roman Kabelka na konci prosince upozornil na to, že intextová reklama společnosti Internet Billboard snižuje přístupnost webů pro nevidomé uživatele. Pan Matula ze společnosti Internet BillBoard a. s. zareagoval na toto upozornění hned druhý den po jeho zveřejnění a projevil zájem problém odstranit. To se také stalo, včera jsme s Romanem vyzkoušeli upravené řešení a můžeme konstatovat, že problém je odstraněn - čtení článků je se screenreaderem stejně pohodlné jako dříve. Úprava byla poměrně jednoduchá - u iframe prvku byla změněna hodnota vlastnosti display z block na none, čímž došlo k jeho zneviditelnění i pro screenreadery.
Problém s intextovou reklamou opět poukázal na tři věci, na které se při testování přístupnosti často zapomíná:
  • I drobná chyba v kódu může být pro handicapovaného návštěvníka kritická a může mu práci s webem znepříjemnit.
  • Odstranění chyby nemusí být pracné a složité, často i jednoduchá úprava, která nijak neovlivní vzhled či funkčnost webu pro běžné uživatele, může přístupnost výrazně zvýšit.
  • Při testování přístupnosti je potřeba stále více klást důraz na reálnou přístupnost webu a testování provádět i za pomoci asistivních technologií, které handicapovaní návštěvníci při práci s webem používají. Jen tak je možné odhalit všechny potencionální problémy.
Děkuji všem zúčastněným za rychlé vyřešení problému. Kéž by podobný přístup a snahu o řešení projevovali i jiní provozovatelé webů.

pondělí 5. ledna 2009

Produkty Dolphin ve verzi 10

Není to tak dávno, co jsem psal o uvedení devítkové řady produktů britské firmy Dolphin, a už je tu řada desítková. Ta opět přináší celou řadu vylepšení a novinek. Rád bych vás seznámil alespoň s těmi, které se nějak dotýkají webu.

Rychlé navigační klávesy

V devítkové verzi se jako novinka objevily rychlé navigační klávesy pro posun po jednotlivých prvcích stránky. Ty však bylo nutné používat spolu s tzv. Dolphin klávesou (typicky CapsLock). Desítková verze usnadňuje jejich používání tím, že už fungují i bez Dolphin klávesy - tzn. pro přesun na další nadpis stačí stisknout H a ne CapsLock + H jako doposud. Rychlých navigačních kláves je k dispozici celkem 14.

Podpora webového prohlížeče Firefox 3

Dolphin produkty ve verzi 10 nyní podporují prohlížeč Mozilla Firefox verze 3 nebo novější. Tato podpora je k dispozici jako přidaná funkčnost ke kompletně přepracované podpoře prohlížeče Internet Explorer z verze 9.01.

Specifická nastavení pro konkrétní URL v Internet Exploreru

Pro konkrétní URL lze nyní provést specifická nastavení - například zda rozvinout akronymy či zkratky, hlásit popisek objektu z tooltipu, hlásit titulek objektu, zakázat aktualizaci stránky, potlačit formulářový režim či automatický virtuální kurzor, atd. Na některých webových stránkách může být specifické nastavení velmi vhodné, proto je tato možnost vítanou novinkou.

Související odkazy