V druhé části povídání o webech, které často navštěvují moji zrakově postižení kolegové, se blíže podíváme na oblíbené weby dalších dvou z nich - druhý a třetí v pořadí, kteří mi odpověděli, byli Michal a Honza.
Michal (nevidomý)
Technet čtu od jeho úplného počátku. Pro rychlejší pohyb v jeho struktuře používám nadpisy – hlavní článek je H1, mohu se tak na něj rychle dostat. Trochu nevýhodou je to, že jsou jako H1 tvořeny i nadpisy pro reklamy. Na úvodní stránce jsou nadpisy k nejnovějším článkům tvořeny jako H2, což urychlí listování. Stránka by se určitě dala lépe strukturovat, přiřadit např. vlastní nadpis serverům iDnes, jejich služby zařadit do seznamu, vyhledávacímu formuláři by také "slušel" nadpis, ;-) atd. Zajisté by se ještě našlo několik věcí, které by mi orientaci a práci zrychlili, ale nic z prohřešků proti přístupnosti mi nebrání si web vcelku pohodlně pročítat i v současném stavu.
Dlouho jsem přemítal o tom, jaký další web bych zvolil jako mnou často využívaný a přehledný. A právě mě napadl ČSOB IB24. Používám jej téměř každý týden a s jeho obsluhou nemám problémy. Ne, že by nebylo co vylepšovat – pro výběr jazyku použít rozbalovací seznam místo samostatných tlačítek, přiřazení nadpisu menu, zrovna tak třeba formuláři pro vyplnění autorizačního kódu a pár dalších více méně drobností. Web je ovšem jinak jednoduchý a přehledný – neruší např. odkazy na další služby apod. Určitá vylepšení bych rozhodně přivítal, ale viděl jsem jiná internetová bankovnictví u členů rodiny a mohu říct, že jsem rád za to, co mám. ;-)
Honza (prakticky nevidomý)
V současné době nemám tolik času, abych mohl pravidelně navštěvovat určité weby, ale přesto, když potřebuji vyhledat některé informace na webu, používám výhradně vyhledávač www.google.com. Tento vyhledávač preferuji proto, že zadání informací pro hledání je velmi jednoduché a přitom výsledek velmi efektivní. Navíc výsledky vyhledání jsou přehledně řazeny: jsou to nadpisy, pod nimiž je krátká textová výseč obsahující hledané výrazy, podle nichž se mohu poměrně snadno rozhodnout, zda se jedná o relevantní odkaz. Pokud nikoli, snadno přejdu na další nadpis - další výsledek vyhledávání. Pokud se domnívám, že daný odkaz povede na stránku s potřebnými informacemi, otevřu stránku v novém okně, abych ji v případě potřeby mohl snadno zavřít, aniž bych omylem zrušil stránku s výsledkem vyhledávání. Google.com neobsahuje přemíru grafiky a nemusím se ani příliš "prokousávat" nejrůznější reklamou.
Jedním s webů, který jsem často rád navštěvoval, a to zejména kvůli jeho výborné informační úrovni, je web www.cdr.cz. Bohužel, tento web nikdy příliš přehledný nebyl, což se v poslední době ještě zhoršuje, protože je velkou snahou "natlačit" pokud možno ihned na úvodní stránku spoustu reklamy a upoutávek. Strukturu po nadpisech web prakticky neřeší, jediný trochu rychlejší pohyb je TABem po odkazech. Pokud hledám nějakou konkrétní informaci, např. firmware do vypalovačky, použiji vyhledávání. Jeho výsledek je poměrně uspokojivý a mohu říci, že téměř vždy potřebné informace či soubory najdu. Na stránce lze vždy vysledovat jisté posloupnosti odkazů, za kterými je možné očekávat relevantní informace. Možná by se dalo do jisté míry ovlivnit zvýšení přístupnosti ze strany tvůrců stránek lepším a častějším použitím nadpisů, seznamů, lépe popisovat grafiku (hlavně odkazy), resp. vytvořit tzv. textovou verzi webu. Přesto všechno mohu tento web označit pro mne jako přínosný a množství a úroveň informací, které mi přináší, vyvažují snad trochu svízelnější orientaci.
3 komentáře:
Diky. Z dosavadnich prispevku to vypada, ze nejdulezitejsi minimum je pouzivat spravne nadpisy H1, H2.
Přesně tak. Nadpisy jsou dnes naprostý základ. Zrakově postiženým návštěvníkům výrazně ulehčíte práci s webem, pokud jeho obsah vhodně strukturujete pomocí nadpisů a současně (skrytými) nadpisy vyznačíte i další důležité části webu (navigaci, vyhledávání).
Na tohle se výborně hodí HeadingsMap extension do firefoxu, zobrazuje seznam nadpisů jako rozbalovací rejstřík.
Okomentovat