Upozorňujete na odkazy vedoucí mimo váš web? Považujete to za důležité? A pokud ano, jaké řešení používáte?
Upozorňování přístupným způsobem na typ a velikost cílového souboru v případě, kdy odkaz vede na obsah jiného typu než HTML, je u nás již docela zažité. U odkazů, vedoucích mimo web, tomu tak bohužel není, a přitom i tato informace může být pro nevidomé užitečná. Nečekaný přechod na jiný web bez předchozího upozornění může být pro nevidomého poměrně nepříjemný, protože najednou se dostává do prostředí, které nezná.Nejčastěji doporučované a používané postupy, kdy je k externímu odkazu doplněn obrázek na pozadí, který o této skutečnosti informuje, nelze považovat za plně přístupné. Proč? Informace je v tomto případě nesena pouze dekorativním obrázkem a není tedy přístupná pro uživatele, kteří si prohlížejí stránku s vypnutými stylovými předpisy či pro uživatele screen readerů.
Na webu Webaim.org jsem našel poměrně elegantní řešení, jak upozorňování na externí odkazy vyřešit tak, aby výše uvedenými neduhy netrpělo.Nejprve si připravíme stylové předpisy:
a.externi span
{
position:absolute;
left:0;
top:-500px;
width:1px;
height:1px;
overflow:hidden;
}
a.externi:link
{
background: url(externiodkaz.gif) no-repeat top right;
padding-right: 9px;
}
V HTML kódu pak upozornění na externí odkaz uděláme následujícím způsobem:
<a href="http://www.blindfriendly.cz/
skoleni-tvorby-pristupnych-stranek"
class="externi">
Školení tvorby přístupných webových stránek
<span> - externí odkaz</span></a>
Výsledkem tohoto postupu řešení, které je přístupné i při vypnutí CSS či pro uživatele screen readerů.
Pár postřehů z diskuse na toto téma s nevidomými a slabozrakými
- Řetězec externí odkaz byl v minianketě mezi nevidomými vyhodnocen jako nejvýstižnější a nejvíce odpovídající konvenci ohlašování odkazů u JAWS. Ostatní varianty (externí, mimo web, odkaz mimo web, odkaz vede mimo tento web, jiný web, atp.) byly zamítnuty buď jako málo výstižné či dlouhé a tudíž zdržující při procházení stránky.
- Slabozrací návštěvníci upozorňování na externí odkazy až za tak důležité nepovažují, protože když se otevře jiný web, všimne si toho slabozraký většinou na první pohled - jiné barvy, jiné uspořádání stránky, atp. Takže požadavek naopak zněl - ikonky by měly být spíš nenápadné, aby vizuálně moc nerušily.
- Možnost vložit obrázek s upozorněním na externí odkaz přímo do HTML kódu také není špatně, ale uživatelům screen readerů u tohoto řešení přibývá navíc slovo grafika, kterým je indikován grafický prvek.
- Vyznačování externího odkazu není bezpodmínečně nutné u odkazů, u nichž je už z textového označení zřejmé, že odkaz mimo web vede. Příklady mohou být názvy institucí, přímý zápis URL, atp.
- Na stránce, která obsahuje velké množství externích odkazů (např. stránka Odkazy či Doporučujeme), je vhodnější tuto skutečnost uvést někde blízko hlavního nadpisu stránky a k jednotlivým odkazům už toto upozornění nedávat, protože při procházení by hláška externí odkaz za každým odkazem zdržovala při práci.
Pokud by vás napadlo ještě výstižnější a kratší označení, než je externí odkaz, podělte se o své návrhy v komentářích. Děkuji.
7 komentářů:
Hmm, jsem z toho, Radku, trochu rozpačitý, a to hned ze dvou důvodů:
1) Obecně se mi příčí na externí odkazy upozorňovat tak nějak z "filosofického" principu. Odkaz je odkaz, tvoří základ hypertextu a mělo by být přeci úplně jedno, na který web vede. Mnohem důležitější je, aby dával smysl v kontextu, ve kterém se nachází. Tím, že odkaz označím za externí, mu dám jiný význam či určité "citové" zabarvení, což obvykle nechci.
2) Dost mne překvapuje, že termín "externí odkaz" chápali testovaní nevidomí bez problémů. Já mám ze svých školení zkušenost, že ho nezná a intuitivně mu nerozumí cca. čtvrtina lidí, pro které je tvorba či správa webu hlavní pracovní náplní. Neptali jste se náhodou těch testerů až poté, co na odkaz klikli a viděli výsledek?
Jinak je to ale hezký článek a zajímavý námět k přemýšlení. Díky.
A co používání TITLE v odkazu?
2Marek
Díky za názor, Marku.
Dost mne překvapuje, že termín "externí odkaz" chápali testovaní nevidomí bez problémů.
No, oni si jej v podstatě sami vymysleli. Tento článek byl tak trochu na objednávku mých nevidomých kolegů, kteří na nevyznačené externí odkazy na stránkách narážejí, považují je za komplikaci (úmyslně nepíši bariéru, protože pracovat se s tím samozřejmě dá, ale znepříjemňuje to práci), a požádali mě, abych s tím "něco dělal".
2Filosof
Title bohužel situaci zatím neřeší, většina screenreaderů čte buď text odkazu, nebo title, ale nikdy ne oba současně. Více viz diskuse pod článkem Screen readery a sémantika.
Pokud by podpora ze strany screen readerů byla uspokojivá, tak by to určitě byla možná cesta. Asi zkusím zaapelovat i na druhé straně barikády ;-)
S veškerým respektem k handicapovaným spoluobčanům si myslím, že toto není správné řešení. Pokud čtečka/prohlížeč neumí odlišit externí odkaz od interního a její uživatelé to potřebují/vyžadují, pak by se měli obracet na tvůrce této čtečky a nikoli vnucovat svou specifickou potřebu všem návštěvníkům webu.
2anonymní
...a nikoli vnucovat svou specifickou potřebu všem návštěvníkům webu.
Ale tady přece nejde o nějaké vnucování specifické potřeby všem návštěvníkům. Upozorňování na externí odkazy se běžně používá, ale bohužel způsobem, které nejsou schopny screen readery interpretovat.
Článek není o ničem jiném než o tom, jak drobnou modifikací nejčastěji používaného řešení dosáhnout stavu, kdy je informace o externím odkazu přístupná i uživatelům screen readerů. Běžného návštěvníka IMHO toto řešení nijak neruší, protože pro ně je tato informace - podobně jako skryté nadpisy či odkazy pro navigaci po jednotlivých částech stránky - skrytá.
Myslim, že zde by bylo opravdu lepší apelovat "na opačné straně barikády" - tedy u výrobců všemožných čteček pro handicapované uživatele. Nedovedu si v praxi představit výše zmiňovaný postup používaný nějak "masově". Oproti tomu zaimplementovat do čtečky odlišení externích odkazů (tedy rozpoznávání cílové domény odkazu) by němělo být technologicky nikterak složité. Teď jen správně lobovat a je po problému:)
Je škoda, že čtečky nečtou současně text odkazu a atribut title. To by podle mého názoru bylo elegantní řešení.
Okomentovat