Poslepu.cz na novém URL

Od ledna 2014 najdete blog na adrese poslepu.cz.

neděle 18. října 2009

Jak bylo na WebExpo 2009 (zhodnocení, fotky, slajdy)

Konferencí už jsem zažil hodně, ale takovou, jakou je WebExpo, ještě ne.

Pokud bych měl hodnotit, tak si dovolím ocitovat slova jednoho účastníka našich táborů, který vždy při závěrečném hodnocení říkal "Líbilo se mi všechno a nelíbilo se mi nic". Snad jen ta Wi-Fi v Aule mohla být stabilnější, ale jinak mě nenapadá nic, co bych konferenci vytknul. Velmi příjemná byla celková pohoda a neformální duch, v jakém se celá konference nesla.

Propagace přístupnosti na stánku i mimo něj

Stánek v obležení

Díky vstřícnosti Vaška Stoupy jsme měli možnost - na konferenci jsem byl s kolegou Romanem Kabelkou - po celou dobu WebExpa propagovat tématiku přístupnosti na prezentačním stánku před Aulou.

Návštěvníků se u našeho stolku zastavilo několik desítek a podle dotazů můžeme říci, že naše účast zde určitě měla smysl. I přesto, že o přístupnosti bylo již napsáno a řečeno mnohé, stále je spousta tvůrců webů, kteří o této oblasti moc neví a nedokáží si představit, jak uživatelé se zrakovým postižením mohou web používat a na jaké překážky narážejí. Ohlasy byly opravdu různorodé a ten, co se nám vryl nejvíce do paměti, byl od @zirafka, která poté, co si Roman začal pročítat její web, pronesla "To vypadá každý web tak trapně, když se čte nahlas?". O parafrázi tohoto výroku už uvažuju jako o mottu k desátému výročí Blind Friendly, které oslavíme příští rok.

Přednášky

Kromě práce jsme se stihli i dovzdělat na několika přednáškách - exhibujícího nevidomého PHP vývojáře Romana (© Martin Hassman) zajímaly hlavně přednášky o PHP, já jsem se byl podívat na přednáškách Petra Máry o GTD a Josefa Holého o sémantickém webu. Sobotní večer jsme pak společně zakončili na Talkshow Franty Fuky pod taktovkou skvělého moderátora Martina Hassmana.

V neděli jsme se pak do přednáškového maratonu zapojili i my. Přednášku s názvem WCAG 2.0 - nový pohled na přístupnost jsme si rozdělili na dvě části. Já jsem povídal o inovativnosti metodiky WCAG 2.0 a změně pohledu na přístupnost, který tato metodika přináší. Mezi hlavní novinky patří

Roman přednáší
  • větší orientace na uživatele;
  • nezávislost na technologii;
  • respektování aktuální situace na poli asistivních technologií;
  • progresivní přístup k věci - není stanovena jasná mez, co je a co není přístupné;
  • měřitelnější výsledky;
  • přizpůsobivá a nadčasová pravidla.

V druhé části přednášky pak Roman přítomným tvůrcům webu prakticky předvedl, že i poslepu jdou tvořit webové stránky.

Slajdy a fotky

Slajdy z přednášky najdete na SlideShare.net, pár fotek jsem dal do fotogalerie na Flickr.

Ještě jednou děkujeme za skvělou konferenci i možnost zúčastnit se a pokud to vyjde, tak příští rok rádi znovu přijedeme.

2 komentáře:

ovanis řekl(a)...

Vaše přednáška byla velmi poučná a informace z ní jsou v praxi velmi jednoduše aplikovatelné. Díky. Byla to pěkná tečka za Webexpo.

Marie Grafová řekl(a)...

Mrzí mě, že jsem na vaší přednášce nebuyla. Vybírala jsem si je podle názvu a nějak mě z něj neťuklo, že půjde zrovna o vás.