Poslepu.cz na novém URL

Od ledna 2014 najdete blog na adrese poslepu.cz.

pondělí 15. března 2010

Jak bylo na INSPO 2010?

Rok se s rokem sešel a v sobotu 13. března proběhl v Kongresovém centru Praha 10. ročník konference INSPO 2010. Na konferenci se zaregistrovalo 270 účastníků a ani já jsem nemohl chybět.

S cestou do do Prahy jsem měl původně jiné plány (vykompenzovat ranní vstávání), ale nakonec jsem ji strávil zajímavou diskusí se Svaťou Ondrou ze střediska Teiresias - o tom, jak se žije v brněnském TyfloCentru a v Teiresiasu, o přístupnosti všeho možného, a tak vůbec ;-)

Do Kongresového centra jsme dorazili přibližně 20 minut před začátkem. Ve frontě na registraci mně zaklepal na rameno Brbla, za chvíli dorazil i BoB, takže jsme se mohli vydat do sálu a zahrát si na vzorné posluchače ;-)

Dopolední blok začal krátce po desáté a nejvíce mě z něj zaujaly následující tři věci:

  • Ven ze tmy – vývoj orientační pomůcky pro nevidomé: Přemysl Donát s kolegy nás seznámil s prototypem nové orientační pomůcky pro nevidomé. Něco už funguje, něco ne, pomůcka má i jistá omezení, plynoucí z použitého řešení, tak jsem zvědavý, jak se bude pomůcka dále vyvíjet a zda nakonec bude nevidomým opravdu k užitku.
  • Informační technologie v koncepci deinstitucionalizace: pěkná přednáška o tom, že opuštění prostředí (v tomto případě ústavu), na který je handicapovaný člověk zvyklý, může být velmi obtížné a adaptace na nové prostředí velký krok do neznáma. O to větší úspěch je, když se takový člověk dokáže osamostatnit a život "na svobodě" by za návrat do jistoty ústavu neměnil. A že mu při tom velmi pomáhají informační a komunikační technologie, je více než jasné.
  • Internet a můj handicap – vyhlášení výsledků 6. ročníku literární soutěže: můj kamarád a kolega Zdeněk Rybák získal 1. cenu a zvláštní cenu časopisu Můžeš za svůj příspěvek Jak mi Internet získal respekt.

Po obědě jsem se již tradičně vydal do sekce Tvorba přístupného webu. Tu jsem zahajoval svou přednáškou WCAG 2.0 prakticky aneb Jak zlepšit přístupnost webových stránek. Věnoval jsem se novým praktickým věcem, které WCAG 2.0 přináší - větší orientaci na uživatele, zlepšení přístupnosti tabulek, formulářů, či použití Javascriptu. Jediná výtka z publika, která se ke mně dostala, se týkala statického provedení mé přednášky. Za řečnickým pultíkem se toho moc akčního vymyslet nedá, ale naštěstí se mám kde učit ;-), takže příště se polepším.

Další přednášky byly také zajímavé. Vojtěch Regec z ÚNSS nás seznámil s přístupností informací v elektronické podobě pro studenty se zrakovým postižením, Georgios Yiannakou povídal o Google Apps - ty u nás používáme, takže jsem kladl řadu dotazů (Edu verze pro české neziskovky bohužel stále není uvolněna, ale snad tento rok) a Pavlína Kalousová s Tomášem Jindříškem uzavřeli sekci dvěmi přednáškami o tom, jak využít Facebook a internet vůbec k propagaci neziskovek a shánění dárců.

Celodenní hru Zarezervuj stůl ve Ferdinandě jsme bohužel prohráli, protože žádný z dostupných prostředků (registrační formulář na webu, dvě různá telefonní čísla) nefungoval, a překvapivým vítězem se nakonec stal Marek Prokop ;-), který tam dorazil před námi a stůl ochotně zarezervoval. Večerní posezení ve Ferdinandě s Markem, BoBem, Martinem, Brblou a jeho přítelkyní tak bylo příjemnou tečkou za celým dnem.

Organizátorům děkuji za vydařenou konferenci, Telefonice O2 za balíček Fair Trade výrobků a kolegům za příjemnou společnost během celého dne.

Žádné komentáře: